20 years under Putin: a timeline

The Interpreter (interpretermag.com) was launched on May 1, 2013, by IMR and the Herzen Foundation. The project was immediately hailed as both well timed and long overdue. In its first year, The Interpreter has been read by hundreds of thousands of people from all over world—including journalists, human rights groups and policymakers—and its content has been cited by The New York Times, The Lost Angeles Times, The Guardian (where its work is syndicated as part of the Post-Soviet States network), Business Insider, The Atlantic, The Diplomat, Index on Censorship, Journal of Democracy, and Foreign Policy.  

Since February 2014, The Interpreter has become an international “must-read” for breaking news on Ukraine; its reporting and analysis has been solicited by presidents, ambassadors, NATO and the U.S. State Department. Journalists have routinely turned to it as an invaluable resource for understanding a highly complex conflict. More than anything, The Interpreter has been credited with debunking Kremlin propaganda and disinformation about the Euromaidan protest movement; establishing Russia’s military operations in Crimea, and also breaking news pertaining to Russia’s ongoing yet still-denied warfare in east Ukraine.

Starting January 2016, The Interpreter is published by Radio Free Europe/Radio Liberty.